Visserijkundig onderzoek te Barneveld

Donderdag, 4 februari 2016

Op verzoek van de Hengelsportvereniging Barneveld, heeft Sportvisserij Nederland op dinsdag 2 februari 2016 het Aanschotergat te Voorthuizen onderzocht.

Met het onderzoek hopen wij een beter beeld te krijgen van de aanwezige visstand en het watermilieu in de visvijver. In 2008 is de visstand ook al eens onderzocht. In 2014 is een dieptekaart van de visvijver gemaakt en is de bodem onderzocht op slibdikte, enzovoorts.

Bij het onderzoek is een groot deel van het water met netten afgevist; de oeverzones elektrisch, waarna de gevangen vis werd onderzocht. Er werd bijvoorbeeld gekeken welke vissoorten in het water voorkomen en of de vis in een goede conditie was. Het rapport moet onder andere een advies geven over of de visstand momenteel evenwichtig is opgebouwd. Moet er vis worden uitgezet? Welke maatregelen zijn nodig om de waterkwaliteit te verbeteren? Hoe kan er een ecologisch evenwicht worden gecreëerd? Voldoet de reeds ingeslagen weg? Vragen te over. Nu de antwoorden en aanbevelingen. Nog even afwachten en niet met voorbarige conclusies komen! De uitslagen zullen verwerkt worden in een meerjarig beheersplan en omgezet worden in daden.

Een visserijkundig onderzoek trekt altijd veel bekijks, want er komt vaak meer vis boven water dan je zou denken. Helaas viel dat nu tegen. Veel minder dan verwacht. In 2011 hebben we op het Aanschotergat een massale vissterfte gehad. Natuurlijk zijn er daarna uitzettingen geweest. Wat heeft de familie Aalscholver op zijn geweten? Een aantal vissen toonden opvallende beschadigingen aan deze familie te verwijten.

Sportvissers zijn natuurlijk benieuwd of die “gigant” die altijd weet te ontsnappen, erbij zit. De uitslagen kunnen verrassend zijn. Het onderzoek startte rond 09:30 uur en geïnteresseerden waren van harte welkom om te komen kijken aan de Garderbroekerweg te Voorthuizen. Voor de belangstellenden en de medewerkers van Sportvisserij Nederland stonden vrijwilligers klaar voor de catering.

Namens het bestuur van HSV Barneveld alle medewerkers van Sportvisserij Nederland, de medewerkers van Visserijbedrijf Kalkman en ook de eigen vrijwilligers enorm bedankt voor hun fantastische inzet.

Op basis van de eerste gegevens van dit onderzoek, gezonde vis en een goede waterkwaliteit gaan wij zo snel mogelijk starten met voldoende vis uit te zetten, zodat Aanschoten voor iedere visser in 2016 weer aantrekkelijk wordt.

Klik hier voor het foto-album.