Klusdag Moba

Maandag, 13 maart 2017

Zaterdag 11 maart stond de jaarlijkse klusdag op de Grote Veenderplas (Moba) op de agenda. Een aantal vrijwilligers waren al om 07.00 uur begonnen om de stek bij de boerderij op te knappen.

Voor de stek bij de boerderij worden volgende week of de week daarop nog houtsnippers geleverd om de stek af te werken. We hebben veel positieve reacties gehad van leden over de aanleg van deze stek.

Rond de klok van 08.30 uur stond de pipowagen gereed en kwam de geur van verse koffie je tegemoet. Kees Schimmel was druk in de weer om iedereen van een lekker bakkie koffie te voorzien. De Haantjes Pik van Bakkerij de Vries in Barneveld lieten zich goed smaken, bedankt Theo. Om 09.00 uur werden de taken verdeeld door Patrick van den Heuvel en werden de 20 aanwezigen aan het werk gezet.

- De stek bij de boerderij werd opgeknapt.
- Het oude stalen hek bij het eiland is verwijderd en er is daar puin gestort zodat de auto’s meer ruimte hebben om te parkeren.
- Er zijn vuilniszakken vol afval rondom de plas opgehaald.
- De knotwilgen bij de boothelling zijn geknot.
- Jeroen Hartkamp van SBNL heeft twee grote bomen op de oprijlaan van boer Schimmel verwijderd.
- Bij de landtong is vlechtwerk in het water geplaatst om een rustgebied te creëren, de lelies worden daar dit jaar nog geplaatst.
- De paden tussen de stekken zijn met de bosmaaier te grazen genomen.
- De omgevallen bomen die in of over de paden lagen, zijn verwijderd.

Aan het einde van de ochtend kwam het zonnetje er goed doorheen en werden de truien in de boom gehangen, en zagen we zelfs bij een aantal mensen de zweetdruppeltjes over het voorhoofd lopen. Waar gewerkt wordt moet natuurlijk ook gegeten worden. De catering werd ook dit jaar weer verzorgd door Gert van de Kraats en Kees Schimmel. Rond de klok van 12.00 uur hadden ze de broodjes klaar en kon er een hapje gegeten worden. Het befaamde broodje rookworst liet zich goed smaken. Na het eten nog twee uurtjes de handen uit de mouwen en toen was het meeste werk wel gedaan. Rond je klok van 14.30 uur werd er nog een drankje gedronken en was er nog tijd om even te genieten van het mooiste water van Barneveld.

Zowel jong als oud waren druk in de weer om alle klussen te klaren. Er werd gelachen en er was tijd om de mensen van de Visstand Beheer Commissie te spreken over de uitzettingen die gedaan zijn en die nog gaan komen. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde klusdag.

Bedankt allemaal namens het Bestuur van HSV Barneveld.