Zuurstofgebrek singel De Vaarst

Woensdag, 7 december 2016

Dinsdag 6 december 2016 kreeg Hengelsport Vereniging Barneveld de melding dat er op de Singel de Vaarst veel karpers aan de oppervlakte naar zuurstof hapten.

Vanuit de Commissie Visstand Beheer is contact gelegd met het waterschap Vallei en Veluwe. Het waterschap gaf aan dat het belangrijk is om het zuurstofgehalte te meten. Bij een waarde tussen de 2 en 4 is het nog acceptabel maar onder de 2 moeten er maatregelen genomen worden, door het plaatsen van beluchters. Vanuit de vereniging hebben wij eigen meetapparatuur voor zuurstof en die was snel ter plaatse. De eerste meting kwam uit op 1.1 dus dat is extreem laag en dus tijd voor actie.

Vanuit het bestuur is besloten om de brandweer in te schakelen om te kijken of die wat extra zuurstof in het water konden krijgen. Dat is gelukt, de heren van Brandweer Barneveld waren zeer snel ter plaatse en gingen meteen voortvarend aan de slag. Er werden aan twee kanten van de brug sproeiers geïnstalleerd. Bij de tweede meting was het zuurstofgehalte aan de ene kant van de brug al opgelopen tot 4.6 maar aan de andere kant van de brug bleef het rond de 1 hangen. Rond 23.00 uur vertrok de brandweer en waren er geen happende vissen meer te zien. Inmiddels was het Waterschap Vallei en Veluwe ter plaatse en die gaan kijken of ze wat meer doorstroom van zuurstofrijk water kunnen creëren. Hiervoor moet er ergens anders in Barneveld gekeken worden of een bepaalde dam goed doorloopt. Woensdagochtend 7 december 2016 ging het Waterschap Vallei en Veluwe het zuurstof gehalte meten op de Vaarst en indien gewenst beluchters plaatsen.

Goed om te zien dat er ondanks de kou veel betrokken leden aanwezig waren. Namens de HSV Barneveld een compliment voor de Brandweer Barneveld, Waterschap Vallei en Veluwe en de omgevingsdienst de Vallei. Daar deze diensten snel ter plaatse waren om de situatie te beoordelen.