Project Eigen Karperkweek – Stap 2

Woensdag, 14 december 2016

Bij het herstellen en verbeteren van de karper populaties op de wateren van HSV Barneveld wordt niet alleen volgroeide vis van kwekers gekocht. Een project om zelf gerichter op kleine schaal uit te zetten is het kopen van kleine karpers en deze zelf groter te kweken.

In december 2015 hebben we al 50 Valkenswaard karpertjes uitgezet. De karpertjes groeien goed maar moeten nog wel een tijdje op de kweekput blijven om op het uitzetgewicht van 2-3 kg te komen.

Foto. Eén van de Valkenswaard karpertjes (november 2016)

Op verzoek van het bestuur is de Visstand Beheer Commissie gevraagd om te kijken of er nog eens 20 karpertjes van Special Carp aangekocht kunnen worden voor de kweekput. Op deze manier creëren we variatie in ras, leeftijd en afkomst, wat belangrijke aspecten zijn voor een sterk bestand. De Visstand Beheer Commissie heeft dit onderzocht en op 12 december 2016 zijn er nog eens 25 karpertjes van Special Carp uitgezet op de kweekput. Het betreft 25 zwaar beschubte spiegel / rijen karpertjes met een gemiddeld gewicht van 1 tot 1,5 kg.

Foto. Een heel Special karpertje

Foto. Dit Special karpertje heeft ze mooi op een rijtje

Foto. Mooie hoge spiegel met een uitzonderlijke beschubbing.

Het is nu wachten tot de vissen een gewicht van 2-3 kg bereiken en dan kunnen we ze uitzetten op onze verenigingswateren. De leden van de Visstand Beheer Commissie zijn zeer enthousiast kijkend naar de bouw, beschubbing, en de gezondheid van deze karpertjes, wat een juweeltjes.

We willen benadrukken dat het een proef betreft. Er kleven een aantal risico’s aan het op deze manier zelf opkweken van karpers en het kost vanzelfsprekend de nodige inspanning gedurende een lange periode. Het is echter wel de allerbeste manier om zekerheid te hebben dat er schitterend beschubde karpers worden uitgezet die ook nog eens erg oud kunnen worden en over een hoge groeipotentie beschikken.

Maikel Dijkshoorn wil namens de Visstand Beheer Commissie alle betrokken personen bij dit project bedanken voor hun inzet. Er gaat veel tijd in zitten om de vissen te voeren en te monitoren, klasse heren.