"Snoeken is zoeken"

Maandag, 25 september 2017

Voor de eerste Roofviswedstrijd van dit seizoen meldden zich zes deelnemers aan. Een aantal gerenommeerde roofvissers hadden zich afgemeld in verband met andere verplichtingen. Na de gebruikelijke formaliteiten en een bak koffie gingen we in twee drietallen op pad om de roofvissen in de Barneveldse wateren te bejagen.

Het weer was schitterend; misschien iets te mooi. Het duurde even voordat de eerste roofvis werd gehaakt. We waren al een paar uurtjes bezig tot er in de Barneveldse Beek een snoek van 59 cm op de plug van Erik van Schoonhoven knalde. Hiermee was hij meteen koploper. Voor de andere deelnemers zat hij/zij aan de “verkeerde” hengel.

Regelmatig werd er verkast. Andere plekken proberen; want “Snoeken is zoeken”! Gerrit Knotters had succes in de plas ter hoogte van Leertouwer/Orlaco. Een monsterbaars van wel 17 cm! Na een heftige dril lag de baars uiteindelijk op de meetplank voor een fotosessie. Niet veel later wist Martijn de Jong op dezelfde locatie een snoek van 28 cm te verschalken. Een werkelijk prachtexemplaar. Puntgaaf en mooi getekend.

Het spreekt uiteraard voor zich dat alle gevangen vis op dezelfde plek weer is teruggezet. Gerrit Knotters had op de singel bij de Livingstonestraat een opmerkelijke bijvangst. Helaas telde deze knaap niet mee in de eindstand (geen roofvis). Het bleek te gaan om een forse karper met roofvisneigingen. Had kennelijk geen zin meer in allerhande boilies en wilde het over een andere boeg gooien. Achter een tandemspinner aan, maar zijn onervarenheid zorgde ervoor dat de haak in de rugvin belande. Na wat geworstel werd de weg naar het schepnet gevonden. Voordeel voor de karper: haak uit de rugvin en geen uitgescheurde bek, toch weer vlot het water in.

Eindstand van de dag:
1. Erik van Schoonhoven (59 cm.), 2. Martijn de Jong (28 cm.), 3. Gerrit Knotters (17 cm.). Bertil v.d. Hazel, Rutger Verhoeven en Marijn van Schoonhoven bleven steken op 0 cm.

Op 30 september a.s. volgt al de tweede Roofviswedstrijd. Deze is voor de Vrije Locatie en duurt tot 16.00 uur. Inschrijven tussen 8.00 en 8.30 uur op Schapendrift 2 te Barneveld.

Stand na 1 wedstrijd:

1. Erik van Schoonhoven 59 cm.
2. Martijn de Jong 28 cm.
3. Gerrit Knotters 17 cm.
4. Martijn van Schoonhoven
5. Rutger Verhoeven