Gert van de Kraats neemt na 50 jaar bestuursfunctie afscheid van de Hengelsportvereniging van Barneveld

Maandag, 27 juni 2022

Een topprestatie is het, vijftig jaar inzet voor de Barneveldse Hengelsportvereniging. Gert van de Kraats deed het, vol overgave en met veel plezier. Het kan dan ook niet anders dan dat Gert een bekend gezicht is binnen de vereniging. Maar ook daarbuiten.

Denk bijvoorbeeld aan de gemeente Barneveld, de provinciën, Sportvisserij Nederland, Sportvisserij MidWest Nederland, tal van hengelsportverenigingen in omliggende gemeenten en onze sponsors. Nu deze mijlpaal van 50 jaar bestuurslid zich aandiende, was dit voor Gert ook het moment om afscheid te nemen. Afscheid van de functie, niet van de hengelsport, want die liefde gaat nooit meer over.
Op woensdagavond 15 juni werd Gert letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet tijdens zijn afscheidsreceptie bij Restaurant Het Schaap in Barneveld. Een bekende ‘stek’ voor de bestuursleden van de vereniging. In het bijzijn van zijn vrouw Sonia, zijn zoons Jan en Erick, hun partners en de kleinkinderen werd Gert hartelijk toegesproken. Mijntje Pluimers-Foeken, de wethouder van Barneveld met sport in haar portefeuille, Jan van de Bovenkamp van Sportvisserij MidWest Nederland en uiteraard onze eigen voorzitter Edwin den Toom, namen het woord.

Mijntje Pluimers deed de aftrap. Ze refereerde onder meer naar het lintje dat Gert 10 jaar geleden kreeg voor zijn werk als vrijwilliger. Een zeer verdiende eervolle en terechte onderscheiding; Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Mijntje vervolgde ‘Vrijwilligers zijn het cement van een samenleving, de smeerolie van de maatschappij. Verenigingen kunnen niet zonder mensen zoals Gert. We hebben zulke mensen nodig die zich belangeloos inzetten. Mensen die gewoon iets goeds willen doen voor datgene waar ze in geloven.’ Ze sprak haar diepe waardering uit en sloot af met de woorden dat Gert nu meer tijd zou krijgen om zélf te vissen.

Na deze mooie woorden was het woord aan Jan van de Bovenkamp van Sportvisserij MidWest Nederland. Ook Jan was onder de indruk van Gert zijn staat van dienst. Vijftig jaar vrijwilliger werd binnen fanatieke visfamilies nog wel eens door meerdere generaties gedragen. Van vader op zoon en zo kwamen sommige families ook aan de 50 jaar. Maar Gert deed dat maar mooi in zijn eentje! Ook refereerde Jan naar Gert zijn tijd als ‘Triatleet’, waarbij Gert maar liefst drie bestuursrollen tegelijk vervulde om de vereniging draaiende te houden. Hij was zowel de voorzitter, als de secretaris en de penningmeester. En dat in een tijd dat er ook al zeker 350 leden waren aangesloten bij de HSV Barneveld. Tot slot kreeg Gert een medaille uitgereikt voor zijn inzet voor de hengelsport.

Als laatste nam de voorzitter van HSV Barneveld, Edwin den Toom, het woord. Gert zijn rol voor visstandbeheer, visserijkundig onderzoek, onderhoud, het inkopen en uitzetten van vis en voor de scholen is van groot belang geweest voor onze vereniging. En toch is daar die ene rol, die we allemaal direct op ons netvlies hebben als we aan Gert denken. En dat zijn zijn beroemde broodjes uit de schaftkeet. Op vrijwilligersdagen, als er geklust moet worden, is het Gert die steevast aan komt rijden met de schaftkeet vol met koffie en broodjes. Om het 50-jarig jubileum van Gert te vieren, heeft het bestuur een unieke spelt laten maken. Met het logo van HSV Barneveld en daarop de woorden ‘50 jaar’.

Met inmiddels een jas vol onderscheidingen deelde Gert zijn waardering. En deelde ook hij een aantal herinneringen. Als je denkt dat Gert 50 jaar bij de vereniging zit, dan heb je het mis. Want het is alweer 60 jaar geleden dat hij lid werd van de vereniging. En een rekensom maakt dat ook zijn toetreding tot het bestuur in de vorige eeuw plaatsvond, op 17 mei 1972 wel te verstaan. Indrukwekkend voor velen en ook voor hemzelf.

Hij heeft ontzettend veel facetten van zowel het bestuursleven als de hengelsport mogen meemaken. En met een ledenaantal van 1.700 is wel duidelijk dat er nog steeds veel animo voor het vissen is. Gert begint te glimlachen als hij over zijn meest recente projecten vertelt: Lesgeven op scholen om de jeugd enthousiast te maken voor het vissen. En wat een succes is dat! Met grote regelmaat komen er aanvragen binnen voor voorlichting in de klassen.

‘De jeugd is het allerleukste’, zegt hij stralend. ‘En Norschoten is het mooiste, want daar vangen ze allemaal’.

Gert, nogmaals van harte gefeliciteerd met je jubileum en ontzettend bedankt voor je inzet en gezelligheid.

Tot aan de waterkant!

Bestuur HSV Barneveld