Aan de slag op Aanschoten

Dinsdag, 5 april 2016

Zaterdag 2 april 2016 hebben we een vlieger tegen aalscholvers geplaatst op Aanschoten. Fruittelers gebruiken dit soort vliegers al jaren om hun gewas te beschermen tegen vogels.

Het betreft een proef en we hopen dat het succes heeft, zodat onze vissen alleen nog maar door onze leden worden gevangen en uiteraard weer netjes terug worden gezet. Tijdens onze werkzaamheden hebben wij géén enkele aalscholver gezien, dus iedereen ging hoopvol weer naar huis. Deze vliegers zijn helaas niet stormbestendig, daarom hebben we er nog een paar reserve liggen. Mocht iemand zien dat hij beschadigd is, laat het dan aan de kluscommissie (Kees van Vulpen) of onze visstandbeheerder (Gert van de Kraats) weten.

We hebben vandaag ook de beluchtingspompen weer geplaatst, zodat ze direct weer in gebruik genomen kunnen worden als het zuurstofgehalte te laag dreigt te worden. Gert van de Kraats houdt de zuurstof en ph waardes in de gaten. Eén pomp levert genoeg zuurstof voor de hele plas, daarom zijn ze om en om geschakeld. Mocht het tijdens calamiteiten, zoals onweersbuien, extreem warm weer of bij blauwalg nodig zijn, dan gaan beide pompen tegelijk aan. Helaas kunnen de zuurstofpompen de gevreesde blauwalg niet voorkomen.

Kijk op onze Facebook-pagina voor een film van onze nieuwe vlieger.