Vervanging beluchtingspompen Aanschotergat

Zaterdag, 20 september 2014

Op een mistige zaterdagochtend vertrokken Kees en ik richting Aanschotergat met achterin de auto de nieuwe beluchtingspompen. We hebben de pompen 's morgens vervangen en 's middags namen de gebroeders Spelt, Adriaan en Marco, het elektrische gedeelte voor hun rekening. Ook dit keer werden we getrakteerd op de befaamde broodjes worst, verzorgd door Gert van de Kraats. Ook onze voorzitter, Gerrit Knotters, liet zich ondanks zijn langzaam herstellende been (van zijn operatie onlangs) en ondanks de regen- en onweersbuien niet weerhouden om de klus bij te wonen.

Waarom vervangen?
Nadat enige tijd terug duidelijk werd dat de oude beluchtingspomp veel energie verbruikte en we ook nog eens twijfelden over het rendement van de pomp, zijn we op zoek gegaan naar alternatieven. Diverse offertes later hebben we gekozen voor twee nieuwe beluchtingspompen met een lager energieverbruik. Daarnaast is de werkwijze nu zo dat de pompen afwisselend om de drie uur aangezet worden. Bij een calamiteit, bijvoorbeeld dreigend zuurstoftekort (blauwalg), worden beide pompen aangezet voor maximale zuurstofopbrengst.

Klik hier om alle foto's te bekijken in ons fotoalbum.

Het vervangen hebben we kunnen realiseren dankzij de inzet van onze vrijwilligers. We hopen dat onze leden en vooral de vissen hier veel baat bij hebben (en de kas niet te vergeten - penningmeester aan het woord). Mocht u iets opvallen rondom de nieuwe beluchtingspomp(en), dan horen wij dat graag, neem dan contact op met Gert van de Kraats, via waterenvisstand@hsvbarneveld.nl of via 0342 - 47 30 06 of 06 - 506 239 68.

Nadat de klus geklaard was, zijn we huiswaarts gekeerd om te douchen (nadat we al voorgeweekt waren..). Daaropvolgend zijn we direct weer naar het water terug gegaan, maar dit keer met achterin de auto ons visuitrusting. We hebben een heerlijke nacht gevist. De vissen waren waarschijnlijk ook onder de indruk van de pompen...want wij hebben ze niet gezien...

Hans van Vulpen
Penningmeester/Ledenadministratie