Adviescommissie Water & Visstandbeheer

Maandag, 12 januari 2015

Nadat zich afgelopen voorjaar een dramatische sterfte voltrok onder de karpers op de Mobaplas is tijdens de Algemene Ledenvergadering van mei 2014 een Adviescommissie Water & Visstandbeheer gevormd.

Deze groep enthousiaste vissers heeft zich onder andere tot doel gesteld om het karperbestand op de Grote Veenderplas weer op peil te brengen, zodat het weer een aantrekkelijk viswater wordt, tevens werkt men aan een lange termijnvisie. De Adviescommissie bestaat uit de volgende personen en werkt nauw samen met het bestuur: Maikel Dijkshoorn, Edwin den Toom, Pieter Hoekstra, Jannes Hooijer, Mark Noorman, Herman Esveld, Orhan Adolfse en Joost Maasland.

De Adviescommissie zal zich niet alleen op de Grote Veenderplas richten, maar ook op de andere wateren van HSV Barneveld. Zo kan er gezorgd worden voor een verantwoorde visstand in alle HSV-wateren voor alle doelgroepen. Deze winter zal er op de Grote Veenderplas een beperkte uitzetting plaatsvinden van kweekkarpers, bedoeld als controlegroep om te bekijken of de eerder geconstateerde ziekte (CEV) nog steeds een bedreiging vormt of niet meer. Naar verwachting in het voorjaar van 2015 zal er een voorstel van de commissie naar het bestuur gepresenteerd kunnen worden en vervolgens naar de leden. Mochten er in de tussentijd vragen of suggesties zijn, dan kunnen die via het bestuur of via de commissieleden worden ingediend.