Update: karperuitzetting Moba-plas

Woensdag, 14 januari 2015

Na de vissterfte in de Moba-plas (Grote Veenderplas) afgelopen voorjaar konden onze vissers nog maar mondjesmaat karpers vangen. Om daar verandering in te brengen en ervoor te zorgen dat de Moba-plas weer een aantrekkelijk viswater wordt, staat de eerste karperuitzetting op de Moba-plas gepland, geïnitieerd door het bestuur en de adviescommissie.

Op zaterdag 24 januari aanstaande worden er ´s morgens vroeg 30 karpers opgehaald en vervolgens zorgt een team van vrijwilligers er in de loop van de ochtend voor dat de vissen zorgvuldig worden gemeten, behandeld en losgelaten. Zoals we onlangs lieten weten gaat het om een proefuitzetting, zodat we na kunnen gaan of het virus niet meer actief is. We hopen dat deze proef slaagt, zodat we als vereniging nieuwe uitzettingen voor de Moba-plas kunnen plannen en het bestand weer naar het oude niveau kunnen brengen van voor de vissterfte.

Waarschijnlijk worden hier ook foto´s van gemaakt zodat we na de uitzetting een aantal van deze foto´s kunnen publiceren op de website.