De eerste stap!

Woensdag, 28 januari 2015

Met de eerste uitzetting is in ieder geval de eerste belangrijke stap gezet naar herstel van de Mobaplas als aantrekkelijk karperwater. Bestuur en Adviescommissie rekenen op ieders medewerking om dit karwei te klaren!

Na de dramatische karpersterfte op de Mobaplas in 2014 heeft de Adviescommissie Water & Visstandbeheer de handschoen opgepakt om er weer een aantrekkelijk viswater van te maken. Eerste prioriteit is om te controleren of de virusziekte die vermoedelijk de sterfte veroorzaakte, nog in het water rondwaart. Hiervoor is op zaterdag 24 januari een eerste uitzetting van kweekkarpers geweest.

Deze 33 karpers; 16 spiegels en 17 schubs, zijn afkomstig van de Nederlandse firma Carp Farm welke de grootste leverancier is van uitzetprojecten in Nederland. De vissen worden volledig in eigen beheer gekweekt en zijn daardoor gegarandeerd ziektevrij, waarop ze ook steekproefsgewijs worden gecontroleerd. Er stond die dag een grote uitzetting gepland aan het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten, waar enkele Adviescommissieleden de vissen hebben opgehaald en naar Barneveld vervoerd.

Het magische duo

Aan de Mobaplas werden de vissen vervolgens vlot aan beide zijden gefotografeerd, gemeten, gewogen en vervolgens vrijgelaten in de plas. Dit onder grote belangstelling van leden van de vereniging en lokale pers, die ondanks de kou, de nieuwe vissen wilden bewonderen. Van deze vissen legt de Adviescommissie een archief aan, zodat bij terugvangsten de individuele en gemiddelde groei de komende jaren kan worden gemonitord. Dit is van belang om in de toekomst een nauwkeurig beeld te houden van het totale bestand en op basis hiervan weer onderhoudsuitzettingen te plannen. Het is dan ook cruciaal dat vangsten van deze vissen met foto en lengte/gewicht worden gemeld aan de vereniging! Dit kan via onze Facebook-pagina.

Overleven deze vissen het komende voorjaar/zomer dan heeft de Mobaplas een goede eerste karperinjectie gehad. Van de Carp Farm vissen is bekend dat ze zeer hoge gewichten en leeftijden kunnen bereiken. Op basis hiervan zal de Adviescommissie een plan opstellen voor verdere uitbreiding van het bestand in de komende jaren en dit advies aan het bestuur en de leden voorleggen. Met deze eerste uitzetting is in ieder geval de eerste belangrijke stap gezet naar herstel van de Mobaplas als aantrekkelijk karperwater.

Mark Noorman, Adviescommissie Water- en Visstandbeheer

Klik hier voor het fotoalbum.