ALV voorstel: herstelaanpak Moba

Vrijdag, 1 mei 2015

In het voorjaar van 2014 is het karperbestand op Moba plots uitgedund van 160 vissen tot ongeveer 30 stuks. Per 1 augustus 2014 is het visverbod op de Grote Veenderplas (Moba) opgeheven en hebben we de schade in kaart gebracht.

Sindsdien zijn twee kleine uitzettingen gedaan en ziet het bestand er naar schatting als volgt uit:

Het karper bestand per februari 2015 op de Grote Veenderplas (Moba):

Aantal Herkomst Bloedlijn
 Geschatte gewicht
 30 karpers
 Oude bestand
 Valkenswaard
 300 kg
 9 karpers december 2013
 Karper Molen
 60 kg
 8 karpers november 2014
 Beroepsvisser Timmerman
 100 kg
 33 karpers januari 2015
 Carp Farm
 100 kg
Totaal 80 karpers
 Totaal gewicht 560 kg

Op dit moment zwemmen er naar schatting 30 spiegelkarpers 50 schubkarpers.

De Commissie Visstand beheer en het bestuur hebben in korte tijd zeer veel relevante informatie verzameld en op basis daarvan een uitgebreid advies geschreven. Dit advies is goedgekeurd door het bestuur van HSV Barneveld. Hier volgt een beknopte samenvatting.

Watermilieu
Vissen kunnen pas optimaal paaien, groeien en herstellen als de omstandigheden onder water gezond zijn. Hiervoor streven we naar een goede balans tussen het plantenleven en het dierenleven aan het viswater. Denk aan een bodem die voldoende natuurlijk voedsel kan voortbrengen, voldoende schuil- en paaiplaatsen creëren voor alle aanwezige vissoorten en het aanpoten van diverse soorten waterplanten en rietsoorten. Uiteindelijk neemt ook de natuurwaarde van het viswater toe met een positieve beleving voor de sportvisser.

Uitzettingen
Belangrijk voor het herstel van de karper populatie is dat we niet teveel verschillende bloedlijnen op de Grote Veenderplas (Moba) introduceren. Het voortzetten van de huidige bloedlijnen is belangrijk om zo veel mogelijk op safe te spelen en geen nieuwe ziektes/virussen in huis te halen. Uitgaande van de bestaande bloedlijnen is het voorstel om nog drie winters hersteluitzettingen te doen in verschillende gewichtsklassen, tot een populatie van grofweg 140-150 karpers, daarna vinden kleine maar wel regelmatige onderhoudsuitzettingen plaats. Daarnaast gaan we de mogelijkheden voor eigen kweek onderzoeken. Denk hierbij aan het verzamelen van kuit op Moba en dat eerst in aquaria en vervolgens in een afgesloten vijvertje opkweken tot enkele kilo’s zwaar.

Monitoring
Om vast te stellen hoe groot het bestand is en of en hoeveel individuele vissen nog groeien, is het van belang de vissen te monitoren. Dit houdt in dat we vragen vangsten, met een foto met lengte + gewicht, te melden aan de Commissie Visstand beheer. Meer informatie zoals de stek zijn niet relevant, de commissie gaat ook vertrouwelijk met alle gegevens om en slaat de aangemelde vangsten op in het archief. Na afloop van het seizoen zullen alle bevindingen over het karper bestand naar de leden worden teruggekoppeld.

ALV
Dit is slechts een kort overzicht van het totale plan. Bent u nieuwsgierig naar de details, of wilt u nog punten aandragen die volgens u ook van belang zijn? Komt u dan op woensdag 20 mei naar de Algemene Leden Vergadering van HSV Barneveld in het Rebellenhonk.