Aanschotergat aangepakt

Maandag, 4 mei 2015

Fietsend door Barneveld werd Joost Maasland, lid van de Commissie Water & Visstandbeheer, geïnspireerd door de takken die de gemeente op verschillende plekken had gesnoeid en in hopen had achtergelaten.

Na een kort ‘tweetje’ met voorzitter Gerrit Knotters werd geregeld dat de takken op de parkeerplaats van het Aanschotergat terecht kwamen.

Tijdens de cursus die de commissieleden hebben gevolgd bij Sportvisserij Nederland werd duidelijk dat als dit soort takken in het water wordt gelegd, het een ideale schuilplek vormt voor kleine vis. Op deze simpele manier kan jonge, kwetsbare vis worden beschermd tegen vraat van bijvoorbeeld visetende vogels zoals de aalscholver. De aalscholver is een van de belangrijke oorzaken van het teruglopen van het witvisbestand op het Aanschotergat.

De leden van de Commissie Water & Visstandbeheer zijn hierop voortvarend aan de slag gegaan en hebben op het Aanschotergat twee veilige “rustzones” voor vissen gecreëerd. Bijkomend voordeel is dat zich hier ook allerlei natuurlijk voedsel kan ontwikkelen zoals slakjes en kreeftjes. Deze actie is een goed voorbeeld van de visie van onze nieuwe commissie: niet alleen vis uitzetten, maar vooral ook optimale omstandigheden creëren zodat visbestanden zich kunnen herstellen en doorgroeien.