Herstelplan Mobaplas: de volgende stap

Zaterdag, 12 september 2015

In het voorjaar van 2014 werd het karperbestand van de Mobaplas gedecimeerd door een mysterieuze ziekte, door middel van een tweede uitzetting wordt het bestand komende winter verder op peil gebracht.

De commissie Visstandbeheer heeft begin dit jaar een uitgebreid herstelplan opgesteld wat ook is gepresenteerd tijdens de ALV medio dit jaar. Belangrijk onderdeel van dit plan zijn uitzettingen van karpers, zie voor meer informatie een nieuwsbericht daarover, klik hier.

In de winter van 2014/2015 is een controle uitzetting gedaan om te bekijken of de ziekte nog actief rondwaarde in het water, dat bleek niet het geval. Daarom kan nu met vertrouwen verder worden gebouwd aan herstel van de karperpopulatie.

Een belangrijk aspect in het plan is het uitzetten van karper bloedlijnen die al op de plas rondzwemmen om risico’s op nieuwe sterftes te verkleinen. Daarom wordt nu opnieuw een groep van 20 vissen van Carp Farm betrokken, en wel in een groter formaat. Deze vissen die ongeveer 8 tot 10 kilo zwaar zijn, zullen gelijk interessant zijn voor karpervissers om te belagen en hoeven niet eerst nog enkele jaren te groeien voor ze een gewild formaat bereiken.

Het mag duidelijk zijn dat deze vissen een stuk duurder zijn dan het reguliere uitzetformaat omdat de kweker ze enkele jaren langer moet voeren, het bestuur van HSV Barneveld ziet echter de noodzaak voor deze uitzetting en heeft dan ook groen licht gegeven voor de investering.

Door de komende jaren nog enkele van deze stappen te zetten verwacht de Commissie Visstandbeheer dat over een paar jaar weer een zeer aantrekkelijk en gevarieerd karperbestand op de Mobaplas rondzwemt, waarbij tegelijk ook wordt gewerkt aan bijvoorbeeld plantenrijke zones rond het water voor meer beschutting en natuurlijk voedsel, en betere bereikbaarheid en toegankelijkheid van de visstekken. Wil je meer informatie of heb je suggesties stuur een email naar de commissie: commissievisstandbeheer@hsvbarneveld.nl.