Herstelwerkzaamheden Grote Veenderplas (Mobagat)

Zondag, 4 oktober 2015

Zaterdag 3 oktober jl. hebben een aantal leden (Bestuur, Kluscommissie en Commissie Visstandbeheer) de handen uit de mouwen gestoken om een begin te maken met het verbeteren van de hengelsportmogelijkheden aan de Grote Veenderplas. Dat dit niet op één dag kon worden afgerond mag duidelijk zijn.

Afsluiting landtong slibstort
De omheining is gerepareerd. Daar waar nodig, zijn nieuwe palen geplaatst en alles is voorzien van prikkeldraad. Deze landtong is niet langer toegankelijk! De natuur kan zich daar verder ontwikkelen. De ondiepten kunnen paaiplaatsen worden voor de in de plas aanwezige vis. Dus kansen voor een natuurlijke verjonging van de bestanden!

Trailerhelling
Deze was ernstig dichtgegroeid en versmald. Door middel van zinvol toegepast grof geweld is de helling verbreed en voorzien van schoon gebroken puin. Bootvergunninghouders kunnen nu weer op een fatsoenlijke manier de boot te water laten en ophalen.

Aanpak visstekken
Afgelopen zaterdag is er één stek aangepakt. Deze dient als voorbeeld voor de rest van de stekken. Aanpak is opgenomen in een meerjarenplanning. Uiterlijk 2020 moeten alle stekken vernieuwd zijn. Het liefst uiteraard eerder! Dit is echter afhankelijk van de beschikbaarheid van vrijwilligers. Gelukkig zijn er binnen de vereniging veel mensen die de handen uit de mouwen willen steken. Meer vrijwilligers zijn uiteraard altijd van harte welkom, want vele handen maken licht werk! De stekken worden ruim en goed toegankelijk. Ze kunnen voor alle vormen van visserij gebruikt worden. Obstakels worden indien mogelijk verwijderd om ongehinderd de hengels uit te gooien; van vaste stok tot spinhengel tot karperhengel. De plas wordt door deze face-lift interessanter voor de meeste vormen van visserij. Naast de aanpassing van de stekken komt er ook een meerjaren-onderhoudsplan. Hoe houden we de stekken in de toekomst in perfecte staat? Blijven de stekken goed bereikbaar? Er blijft dus genoeg te doen! Ook staan wij open voor ideeën. Zijn er ideeën; geef het ons door!

Niet alleen de Grote Veenderplas!
Ook voor de andere wateren zijn er plannen. Op Aanschoten werden al schuilplaatsen gemaakt. Maar we zijn er nog niet! Naast het scheppen van randvoorwaarden (stekken, schuilplaatsen, etc.) wil een visser ook nog wat vangen. Voor de Grote Veenderplas zijn er 20 karpers in de gewichtsklasse 8 – 10 kg. besteld. Er zijn concrete plannen voor het opkweken van karper in eigen beheer voor hersteluitzettingen. Voor Aanschoten en een aantal singels wordt gezocht naar Kruis- en Kroeskarpers. Deze zijn aardig aalscholverproof. De witvisbestanden worden ook verder aangevuld. Voorn en brasem. Voor 2016 hopen we de bestanden weer op peil te hebben.

Want: VISSERS WILLEN VANGEN!

Klik hier voor het foto-album.