Kruiskarperproject van start op De Vaarst

Donderdag, 12 november 2015

De wateren aan de Henri Dunantlaan in Barneveld, ook wel bekend als ‘De Vaarst’, worden vooral gebruikt als jeugd/recreatiewater en ook als wedstrijdwater voor witvissers van HSV Barneveld.

De afgelopen jaren ontvangt de vereniging steeds meer berichten dat er zeer weinig wordt gevangen, er zit een redelijk snoekbestand op het water en predatie door aalscholvers heeft de hoeveelheid witvis nóg verder doen afnemen.

Uit overleg tussen de Commissie Visstandbeheer en de Wedstrijdcommissie kwam het voorstel om op dit water een proefproject te starten met de zogenaamde kruiskarper. Dit is geen bestaande vissoort maar een kruising (hybride) tussen een giebel en een karper; twee soorten die algemeen voorkomen in Nederland. Deze kruiskarper wordt dus specifiek gekweekt als uitzetvis, ze zijn sterker en groeien sneller dan voorn en brasem en zijn dus beter ‘aalscholverproof’. Desondanks worden ze niet zo groot als karpers en dus prima te vangen aan witvismaterialen. Last but not least is het ook nog eens een supersterke sportvis!

Uitzettingen van kruiskarper zijn zeer goed te reguleren omdat de vissen zich niet voortplanten, omdat het een hybride betreft zijn ze niet vruchtbaar. Door middel van vangstmonitoring kan dus prima worden geregistreerd of extra uitzettingen nodig zijn. Gezien de draagkracht van het water is besloten terughoudend te starten, op dinsdag 10 november jl. is de eerste partij kruiskarpers van ongeveer 200 stuks vrijgelaten, deze vissen zijn meest 29-33 cm lang en wegen rond de 500 gram. Gedurende 2016 wordt gemonitord hoe de vangsten zich op De Vaarst ontwikkelen en hoe de kruiskarpers het doen, afhankelijk van die uitkomsten wordt besloten of er een vervolg komt.