Project Eigen Karperkweek – Stap 1

Zondag, 10 januari 2016

Bij het herstellen en verbeteren van de karperpopulaties op de wateren van HSV Barneveld wordt niet alleen volgroeide vis van kwekers gekocht. Een project om zelf gerichter op kleine schaal uit te zetten is het kopen van kleine karpers en deze zelf groter te kweken voordat ze in hun nieuwe thuis mogen zwemmen.

Op maandag 21 december jl. is het startsein gegeven voor het project 'Eigen Karperkweek'. Pieter Hoekstra en Jannes Hooijer, beiden lid van de Visstand Beheer Commissie, zijn die dag naar Valkenswaard afgereisd om karpers te selecteren op beschubbingspatronen, formaat en lichaamsbouw. Het gaat in eerste instantie om 50 karpertjes (15 schubs en 35 spiegels).

Bij aankomst werden Pieter en Jannes hartelijk ontvangen door de heer Van Mechelen, eigenaar van de viskwekerij in Valkenswaard. Allereerst werden de schubs uitgezocht. Dat was lastig kiezen omdat ze allemaal op elkaar lijken. Er werd besloten om de grootsten uit te kiezen. Hierna gingen ze richting een grotere bak waar 300 spiegels hun rondjes zwommen. Om ervoor te zorgen dat ze makkelijk geschept konden worden, werd het water uit de bak gehaald. Ook deze keuze viel niet mee, want de één was nog mooier dan de ander. Uiteindelijk hebben Pieter en Jannes een grote variatie aan beschubbingspatronen uitgekozen.

Alle vissen, zowel de schubs als de spiegels, blijven de komende maanden nog op de kwekerij. Ze worden in bakken gestopt zodat ze in de winter kunnen doorgroeien. In maart hopen we ze op te halen en elders onder beheer van de Commissie Visstandbeheer verder op te laten groeien. Als ze groot genoeg zijn (lees: een gewicht van 2-3kg hebben bereikt) kunnen ze heel gericht uitgezet worden op verenigingswateren.

We willen benadrukken dat het een proef betreft. Er kleven een aantal risico’s aan het op deze manier zelf opkweken van karpers en het kost vanzelfsprekend de nodige inspanning gedurende een lange periode. Het is echter wel de allerbeste manier om zekerheid te hebben dat er schitterend beschubde karpers worden uitgezet die ook nog eens erg oud kunnen worden en over een hoge groeipotentie beschikken.

De Commissie Visstandbeheer is ervan overtuigd dat we hiermee de leden de zogenaamde ‘juweeltjes’ kunnen bieden die in het herstelplan voor Moba vermeld staan. Nog even voor de duidelijkheid, deze vissen kunnen op alle verenigingswateren uitgezet worden. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, melden we dat zeker!