Elf deelnemers tijdens eerste Eem wedstrijd

Zaterdag, 12 maart 2016

Elf mannen verzamelden zich deze zaterdagmorgen, 12 maart 2016, aan de Eem bij Baarn. Minus 2,5 graden Celsius geeft de thermometer aan als we onze auto parkeren op de verzamelplaats. De nachtvorst zal volgens de beste viskenners op de Veluwe ten nadele van de vissers zijn, maar met vol vertrouwen weten we dat we vandaag een winnaar kunnen aanwijzen.

Geen mist deze ochtend. We zijn uit op een vroege ontwaking van de lentezon en als deze ons blijft toelachen dan komt het helemaal goed. Immers, een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Maar deze elf vissers maken voldoende mee op z'n stille lentemorgen, dan zie je hoe de natuur opleeft en wat voor een bedrijvigheid er in, op en om het water is.

Je volgt dan een bootje met drie roofvissers die aan de overzijde een snoekbaars vangen, en een fuut die al duikend ons de weg wil wijzen waar hij de vis vandaan haalt. Of je volgt een eenzame wandelaar die geniet van de rust en de natuur. Fout gaat het soms bijna met de roeiers die meer oog hebben voor de elf mannen en bijna met hun kano's tegen elkaar klappen, of dat ze met hun peddels je hengel uit de steunen slaan.

Gelukkig. Het ging bijna fout, maar er ging ook veel goed want alles wat fout gaat komt ook weer goed. Immers, er is overal een oplossing voor. Goed komt het met een 4wiel aangedreven auto die net iets verkeerd in de modder werd geparkeerd. Goed komt het met de visser die zijn schepnetsteel vergeet. Goed komt het met een korf die door één van de vissers vast gehaakt wordt aan een kano vol jonge dames. Goed komt het met de zon, deze was een welkome gast en dat was vandaag nodig want de kenners op de Veluwe kregen hun gelijk. De vis is duur betaald vandaag, niet op de kopstekken maar wat meer op het smallere deel werden toch enkele visjes gehaakt. Niet eens op 13 meter want er zijn heel wat vissers die met een heel wat kortere stok vissen. Nadat iedereen zijn spullen heeft opgeruimd genieten we nog na van deze zonnige voorjaarsmorgen. En onder het genot van een natje en een droogje kletsen we nog wat bij, vervolgens feliciteren we de beste twee vissers en keren huiswaarts.

Over drie weken gaan we vissen vangen op de Eem wetende dat ook dan alles weer goed komt.

Met vriendelijke vissersgroeten,

De wedstrijdcommissie