Droog weer, veel gezelligheid en spanning in de finale

Zondag, 23 oktober 2016

Vier vissers wisten het deze zaterdagmorgen: als ze deze wedstrijd winnen, dan zijn ze Koningsvisser… en kampioen maar dan mogen ze ook thuiskomen met een vleesschotel van Slager Joosten.

En als geen van de vier wint dan is de vraag of de dagvangst voldoende is om Koningsvisser te worden.

Het is nog stil en schemerig als we gaan loten om 7.00 uur. Drie vissers zullen een stekje loten tussen de houten brug en het kasteel, en zes vissers aan de andere zijde van de brug op het stuk waar 14 dagen geleden goed vis werd gevangen door onder andere Fabian.

Eigenlijk is dat loten heel spannend en bepalend. Zeker als er zaklampen te voorschijn komen om goed te kunnen zien of het muntje een één of zeven aangeeft, of is het nou een zes of een negen. Marco, Ricardo en Bart loten de drie stekken aan de zijde tussen brug en kasteel, en met een ervaren visser als Bart en een kampioen van 2015 moet dat appeltje eitje zijn voor deze drie vissers. Aan de lange zijde is het Adriaan die op de kop stek dicht bij het beeld vist, Rijk vist op de favorieten stek van 14 dagen geleden. Pieter, Rem, Erik en Fabian maken het rijtje compleet.

Na een uurtje vissen blijkt er hier en daar een visje gevangen te worden, er wordt zelfs met staande haak zonder zichtbare beet registratie een grote karper gehaakt op haakje 20, maar achthonderdste vislijn dan weet je als visser dat de karper de winnaar zal zijn en niet de visser.

Als het licht is komt er meer leven en beweging in het bos, en wat kan de natuur dan mooi zijn. Daar kan een mens de hele zaterdagmorgen van genieten... en in dit geval negen vissers. Vogels vliegen heen en weer en houden een fluitwedstrijd, een groep verdwaalde houtduiven verraad hun aanwezigheid. Mensen lopen met honden, rennen of fietsen een rondje. Een sportieve groep dames komt gezellig een demonstratie geven en er worden allerlei familie foto’s gemaakt. We komen bekende tegen die effe langskomen op de Koeweide en een praatje maken met de vissers.

Het is droog deze zaterdagmorgen en het was gezellig en hier en daar wordt er een visje gevangen. Appeltje eitje was het niet voor Bart, Ricardo, Marco en de rest want het was vandaag spannend, slaapverwekkend en gezellig. De vier kampioenskandidaten misten vandaag een paar visjes om met de dagwinst naar huis te gaan. Snel opruimen, wegen en dan rekenen en nog eens rekenen. Wie wint er wel en wie wint er niets.

Adriaan en Bart visten op punten gelijk om de R. Ravenhorst vaste stok wisseltrofee. Eechter het gewicht is doorslag gevend, Bart feliciteren wij met het winnen van deze halve competitie.

Echter de tweede plaats deze dag is doorslaggevend, en terecht als je in wedstrijden waar het op grammetjes aankomt beter bent dan de rest , ben je een terechte Kampioen in het jaar 2016. Koningsvisser en Kampioen in 2016 is geworden Erik met 14 punten, tweede wordt Bart met 17 punten, en er zijn drie derde plaatsen met 18 punten Ricardo is de beste op gewicht gevolgd door Pieter en Adriaan.

En de vangsten van deze dag? Zit er veel te veel voeding in het water en zitten alle vissenmaagjes al vol met voer? Zit er veel te weinig vis? Schuilt de vis allemaal onder de vele aanwezige waterlelievelden? Zwemt er te veel baars en snoek die de stekken verstoren? Of was het gewoon de dag niet…

Het is zoals het is, het was zoals het was… slaapverwekkend en om te huilen.

En wil je echt weten wat er vandaag gevangen is, schrik niet en kijk hier voor de eindstand.

Maar voor nu alle winnaars gefeliciteerd.

Vriendelijke vissersgroeten

Wedstrijdcommissie