Visuitzettingen 2016 - 2017

Donderdag, 27 oktober 2016

De Visstandbeheer Commissie heeft niet stilgezeten de afgelopen maanden. Dit heeft ertoe geleid dat er een zeer compleet begrotingsvoorstel is gemaakt voor visuitzettingen in het jaar 2016 - 2017. We zijn zeer blij dat het bestuur dit begrotingsvoorstel heeft goedgekeurd, waarvoor onze dank.

Witvis:

Schubkarper
 Barneveldse Beek Wildzoom
 10 25

Inhoudelijk willen we een aantal zaken toelichten, hoe dit zeer complete begrotingsvoorstel tot stand is gekomen.

De volgende 2 pijlers uit onze missie en visie ten aanzien van witvis zijn hier in meegenomen, namelijk:

1. Visstand in kaart brengen en aanvullen, ten behoeve van de wedstrijdvisser en witvisser
2. Mogelijkheid tot succesvolle witviswedstrijden op verenigingswater.

Voor de karper geven we in eerste instantie vorm aan het Moba herstelplan. Voor het jaar 2016 staan er conform plan 20 karpers op de planning. Daarbij is er vanuit het bestuur gevraagd of de Visstandbeheer Commissie eens wil kijken of 20 karpers extra op Moba dit jaar een optie is. Dit is zeker een optie. Dit geeft ons de ruimte om vorm te geven aan de beauty’s voor Moba, in de vorm valkenswaard schubs en een mix van spiegels in de variatie: rijen / volschub / zwaar beschubde spiegel. De geruchten over tegenvallende vangsten op Grijzeveen konden wij ons niet voorbij laten gaan, dus ook daar wordt karper uitgezet. Ook het nieuwe stuk van de beek, zeg maar vanaf de Lunterseweg richting Veller alsmede de aftakking van de beek achter de Wildzoom, zal er voor zorgen dat de karper vissende Vellerianen weinig thuis zullen zijn komend visseizoen.

Het project eigen karperkweek verloopt volgens plan. Ook hier willen we vooruitdenken en dit jaar zullen er nog 20 k2 vissen via Special Carp aangekocht worden. Het unieke aan deze uitzetting is dat we deze vissen met de hand gaan selecteren bij Special Carp. De verwachting is dat het project eigen karperkweek echte beauty’s zal voortbrengen.

Namens de Visstandbeheer Commissie,
Maikel Dijkshoorn, Edwin den Toom, Mark Noorman, Jannes Hooyer, Orhan Adolfse en Herman Esveld