Weer zuurstofgebrek singel De Vaarst

Zondag, 22 januari 2017

Zondag 22 januari 2017 kreeg Gert van de Kraats de melding dat er op de Singel de Vaarst veel karpers onder het ijs lagen. Op dinsdag 6 december 2016 hadden we ook al de situatie dat er in een aantal wakken karpers naar zuurstof hapten. De omgevingsdienst van de Gemeente Barneveld was al ter plaatse.

Vanuit Visstand Beheer is contact gelegd met de Brandweer Barneveld, zij waren snel ter plaatse. De Brandweer Barneveld heeft op een aantal plekken wakken gehakt en er werden op verschillende plekken sproeiers geïnstalleerd. Vanuit de vereniging hebben wij eigen meetapparatuur voor zuurstof en die was snel ter plaatse. De eerste meting kwam uit op 0,3 dus dat is extreem laag en dus tijd voor actie. Nadat de sproeiers hun werk hadden gedaan steeg het zuurstofgehalte naar 1,7.

Inmiddels was het Waterschap Vallei en Veluwe ook ter plaatse. In overleg met het Waterschap is afgesproken dat ze de situatie in de gaten houden. Als het ijs weg is, zal het Waterschap de baggerlaag meten en kijken welke acties daar uit voortkomen. Het Waterschap geeft aan dat een mogelijke oorzaak van de happende vissen te maken heeft met de maaiboot die in het najaar door de sloot is gevaren. Het kan zijn dat deze te diep heeft gemaaid en er te veel sediment van de bodem is omgewoeld. Dit sediment onttrekt zuurstof uit het water en dit in combinatie met een laagje ijs is slecht voor het zuurstofgehalte van het water.

Het is nu dus even afwachten wat er gebeurt als het ijs weg. Met de vooruitzichten voor komende week kan dat nog even duren. Maar vanuit de Hengelsportvereniging Barneveld en het Waterschap Vallei en Veluwe houden we een oogje in het zeil. Namens de HSV Barneveld een compliment voor de Brandweer Barneveld, Waterschap Vallei en Veluwe en de omgevingsdienst de Vallei, die ondanks de kou snel ter plaatse waren, klasse allemaal.