Werkzaamheden zijtak Barneveldse Beek

Dinsdag, 14 maart 2017

Vrijdag 10 maart werd Gert van de Kraats gebeld dat er vissen aan de oppervlakte zwommen op de zijtak van de Barneveldse Beek gelegen aan de Schijndelaarlaan in de wijk Veller.

Het Waterschap Vallei en Veluwe werd geïnformeerd en waren snel ter plaatse, samen met Pieter Hoekstra, Patrick van den Heuvel en Maikel Dijkshoorn van HSV Barneveld.

Het viel meteen op dat het water erg troebel was en dat er in het midden van het water een dam van zand was gemaakt. Daar stond nog een grote kraan op en er lagen buizen om het water van het ene gedeelte naar het andere gedeelte te pompen. Er zijn werkzaamheden aan de gang om de beschoeiing van de huizen aangrenzend aan het water te vervangen.

De verstoring van het water overpompen is ook meteen de oorzaak dat de vissen aan de oppervlakte gaan zwemmen. Ze worden abrupt uit hun wintermodus gehaald door deze werkzaamheden. De medewerker van Waterschap gaf aan dat het er soms vervelend uitziet maar als de vissen met rust worden gelaten het grootste gedeelte het overleeft. Het Waterschap heeft het zuurstofgehalte gemeten en met een waarde van 6.15 was deze perfect. Het Waterschap Vallei en Veluwe houdt een vinger aan de pols.

Hierbij willen we omwonenden nadrukkelijk vragen om geen vissen over te zetten naar de Barneveldse Beek. Dit op aanraden van het Waterschap Vallei en Veluwe. Dit heeft er mee te maken dat het zuurstofgehalte in de Barneveldse Beek hoger is dan het zuurstof gehalte in de zijtak van de Beek en het verschil in zuurstof zal er voor zorgen dat de vissen uiteindelijk dood zullen gaan. Dus mocht het opvallen dat er steeds meer vissen aan de oppervlakte gaan zwemmen meld het dan bij HSV Barneveld Gert van de Kraats 06-50623958, Pieter Hoekstra 06-51355083 of kijk op onze site bij Contact.

Namens het Bestuur van HSV Barneveld.