“Hey, een vrouw!”

Woensdag, 19 april 2017

Of je nu aan de waterkant kijkt of tijdens een Algemene Ledenvergadering een blik op de menigte werpt, je ziet er voornamelijk mannen. Dat de hengelsport vooral onder mannen favoriet is, blijkt ook uit de ledenadministratie van HSV Barneveld.

Van de bijna 1.000 leden, telt de vereniging 30 vrouwelijke leden. Maar dat vrouwen minstens net zo enthousiast zijn als mannen, dat blijkt wel uit een interview met één van onze vrouwelijke vissers. We gingen in gesprek met Bianca van der Niet uit Barneveld, lid van onze vereniging sinds 2015.

Hoe kwam jij in aanraking met de hengelsport?
Dat kwam door mijn vriend Wim, hij vist op karpers en ik vond het leuk om samen te gaan vissen. We maken er een competitie van. Wat me vooral aanspreekt is dat je even van huis weg bent. Het is heerlijk rustig aan de waterkant en het geeft iedere keer weer spanning of de vissen happen of niet. Je ziet om je heen ook altijd wel iets gebeuren en de reacties van mensen zijn erg leuk “Hey, een vrouw!”.

Waar en wanneer vis je zoal?
Ik vis gemiddeld zo’n twee keer per maand, om het weekend en soms ‘s avonds. Op een avond vis ik zo’n 2 a 2,5 uur, maar overdag kun je langer zitten. Mijn favoriete viswateren zijn de Koeweide, Mobagat en de Barneveldse Beek. Soms gaan we naar de singel. Ik doe niet mee aan wedstrijden, ik vind het vooral leuk om recreatief te vissen als het mooi weer is. Gewoon gaan als ik er zelf zin in heb en als het me uitkomt, zonder verplichtingen.

Wat is de grootste vis die je hebt gevangen?
Dat was een karper van rond de 9 kilo, zo’n grote heb ik daarna niet meer gevangen. Soms vis ik met boilies, maar ik vis het liefst met broodkorsten. Het is jammer als je niets of niet veel vangt, maar het gaat me er vooral om dat je er even uit bent geweest.

Ga je ook wel eens nachtvissen of erop uit met de boot?

Mijn vriend wel, maar ik niet. Wellicht ga ik binnenkort een keer mee nachtvissen of mee met de boot. Nu nog niet.

Gaan je drie dochters ook mee vissen en hoe denk je dat HSV de jeugd enthousiast kan maken?
De kinderen houden er ook van, maar ik merk wel dat de lol er snel van af is als ze niets vangen. Om de jeugd enthousiast te maken, denk ik al gauw aan het geven van voorlichting op basisscholen.

Tot slot stuurde Bianca ons een serie mooie foto’s toe waar ze trots poseert met de door haar gevangen vissen.