22 april 2017, de Vaarst te Barneveld

Maandag, 24 april 2017

Super lang geleden visten de harskampers een keer in de vijver bij Sint Hubertus op het park de Hoge Veluwe. Sommige vissers hebben daar leuke herinneringen aan over gehouden en toen bleek dat er sinds enkele jaren weer vismogelijkheden zijn, dacht de wedstrijdcommissie dat dat wel weer eens leuk kon zijn!

Helaas haakten we afgelopen week toch nog af in verband met wat lastige voorwaarden. Gelukkig blijken er altijd weer mogelijkheden te zijn om toch te kunnen vissen. Bij onze buurvereniging HSV Barneveld mochten we vandaag gebruik maken van de vijver in de wijk de Vaarst. Een mooie vijver omgeven door knotwilgen, goed te bereiken en daarbij is er afgelopen jaren witvis en kruiskarper uitgezet. Wat diepte betreft was het even wennen, na de wedstrijd van twee weken geleden in de Eem. Dat scheelt wel even een paar meter!

Vol verwachting starten de 16 deelnemers vandaag om kwart voor acht om in 4 uur tijd de meeste vis ter weging aan te kunnen bieden. Junior Thomas van den Brink die samen met z’n vader meeviste, had alles klaar voor het startsignaal, zelfs de haak al beaast en dat leverde hem een visje op, die helaas niet meetelde. Direct na het startsignaal werd er bijna overal vis gevangen, vooral hele kleine voorntjes en wat grondeltjes. Henk Oskam had niets met die kleintjes en hoe hij het redde weet niemand, maar hij overklaste ons allemaal, door vooral grote vis te vangen. Hier en daar werd ook door anderen een brasem gevangen. Helaas bleek een redelijk eerste uurtje geen garantie voor aanbeten in de rest van de vistijd. Of de koude noordenwestenwind de vangsten beïnvloedde blijft gissen, maar dat het lang geen zomergevoel opleverde was wel een feit! Cees van der Oest had het vaker over weer en wind dan dat hij vis landde en Thomas moest rennen om zijn stoel van de verdrinking te redden. De laatste uren van de wedstrijd werd het verdraaid lastig om nog een aanbeet te krijgen. Alleen Mark ging en half uurtje voor het eindsignaal nog een heftig gevecht aan met een mooi karpertje. Deze geschubde vriend liet het er niet bij zitten en probeerde onder het vlonder door te ontvluchten. Maar dan kende hij Mark de Wilde nog niet! Mark bleef ondanks zijn achternaam rustig en landde even later een mooie bonusvis.

Na het eindsignaal werd de vangsten gewogen en zoals gewoonlijk werden de uitslagen bekend gemaakt en konden verschillende vissers met een prijs naar huis. Henk Oskam was de terechte winnaar (2655gram), Henk van Reenen werd tweede (1550gram) en Mark de Wilde derde (1535gram). De senioren mochten met een mooie doos boodschappen naar huis, gesponsord door PLUS Pater Harskamp.

Bij onze jeugdleden werd Richard van Reenen eerste met twee hele mooie voorns die samen 370 gram wogen. Rien Schut werd met 130 gram tweede en Thomas komt vast de volgende keer weer om ook tussen het begin- en eindsignaal vis te vangen! Prijzen voor de junioren zijn mede mogelijk gemaakt door Zoo&Zo Ede.

Op zaterdag 6 mei a.s. hopen de senioren Breukelen leeg te vissen! Alleen voor deze wedstrijden in Breukelen moet je je opgeven i.v.m. reserveren van de bootjes, op alle andere wedstrijden zijn alle leden welkom!

Klik hier voor het foto-album.

Bron: Hengelsportvereniging De Goudwinde