En dan: YES!! Binnen! Een prachtexemplaar!

Woensdag, 31 mei 2017

Het is woensdagavond 24 mei om 17.30 uur in de avond, terwijl ik nog even snel mijn eten sta weg te werken, komen de gebroeders Verhoeven (Jan Kees, Wilfred en Rutger) al langs mijn huis fietsen.

Met achter de fiets een grote kar waar de spullen in zitten, gaan de mannen op weg naar de ronde vijver in woonwijk ‘De Vaarst’. Ik krijg in de gaten dat ik op moet schieten, wil ik op tijd zijn voor de wedstrijd voor vanavond. Helaas net te laat, maar als ik aankom staan Erik, Martijn en Bart de jongens al van een lootje te voorzien.

De jongens pakken de spullen en gaan naar hun plek. Bart en Dennis zijn zo enthousiast, dat ze even vergeten op welke plek ze zitten. Wie zat er nou op nummer 10 en wie zat er nou op nummer 11? Dankzij een goed overzicht is deze vraag zo oplost. De mannen gaan driftig aan de slag met het klaarzetten van de spullen.

Wisten jullie trouwens dat het altijd mogelijk is om mee te doen, ook al ben je wat vergeten of heb je wat problemen met je materiaal? Het is wel fijn als je in ieder geval een vergunning hebt! In de bus van Erik ligt een mooie voorraad aan lijntjes, loodjes, haakjes, een extra leefnet, enz. Zo zit geen enkele visser voor niets aan de waterkant en proberen we iedereen zo goed mogelijk te helpen om zijn visje te vangen. Wat daardoor erg leuk is om te zien, is dat jongens zelf ook vragen stellen. Ze willen zichzelf dus duidelijk verbeteren en laten zien dat ze echt plezier hebben in het vissen.

Nadat het startsignaal is gegeven, maken de vissen in de vijver het even heel spannend. Ik zie dat Nathan een vis vangt en ook Bertold en Bart vangen een visje, maar verder blijft het angstig stil. Hmm, niet echt een goed begin van de avond, maar we wachten af… Ik loop bij een aantal jongens langs en kijk mee naar wat ze doen. Erik en Bart beginnen ook hun rondje te lopen. Zal de vis gewoon niet bijten, ook kunnen we een ander strijdplan maken? We prutsen wat dat betreft wat af en… ja hoor!!

Daar begint Rutger heel rustig een paar visjes te vangen. Wilfred gaat erachteraan, Dennis en Bart vangen ook wat… En dan beginnen de vissen zich te laten zien. Halverwege de avond beginnen ook de wat grotere vissen zich te laten zien: Bertold is goed bezig, Bart vangt een aantal mooie vissen en ja: daar komt Bram! Hij slaat een mooie karper aan de haak. Maar dan? Hoe mooi hij ook is, hij moet toch wel in het leefnet terecht komen. Het duurt even en dan: YES!! Binnen! Een prachtexemplaar!

Tussendoor worden de visser weer voorzien van wat drinken en wat lekkers! Deze keer mag de naam van de Spar in Barneveld worden genoemd: zij sponsoren dit voor de mannen. Namens ons allemaal, hartelijk bedankt!

Wie ook wel even genoemd mag worden is Gijsbert. Als ik bij hem kom kijken en vraag of hij al wat heeft gevangen, dan zegt hij met een grote lach op zijn gezicht: ‘Nee, nog niets.’ Kijk, dat zijn nou de sportievelingen. Niets vangen en dan toch een mooie lach op je gezicht. We veranderen iets aan zijn tuigje en dan… ja hoor! Ook Gijsbert vangt zijn eerste vis. De lach wordt natuurlijk alleen maar groter. Uiteindelijk weet hij toch nog elf vissen te vangen in een redelijk korte tijd. Gijsbert: wat een topper ben je!

Aan het einde van de wedstijd wordt er weer gewogen en geteld. Omdat Wim er deze avond niet kon zijn, neemt Bart het tellen van hem over. Bart heeft de nacht na de wedstrijd waarschijnlijk nog in bed liggen tellen. Er is een mooie vangst. Na het tellen moeten de punten even worden berekend. Wim komt dan toch nog even langs, hij heeft een paar mooie hengels voor de jongens te verloten! En zo sluiten we de avond weer af met de prijsuitreiking en met twee belangrijke boodschappen:

- De volgende viswedstijd is op 7 juni. Deze wedstrijd zal worden gehouden op de Koeweide. We kijken ernaar uit!!