Baarsvissen 2.0

Vrijdag, 25 augustus 2017

We hebben in Barneveld behoorlijk wat viswater tot onze beschikking, toch weet niet iedereen dat we rijk zijn aan een water waar de doorgewinterde roofvisser zijn hart kan ophalen.

Ik heb het over het Moba gat. Naast een mooi bestand aan karper zwemmen hier een aantal hele grote snoeken rond.Toch wil ik jullie meenemen naar een avondje baarsvissen op Moba. Dit water is rijk aan grote scholen baars, en als je ze eenmaal gevonden hebt, kun je in korte tijd grote aantallen vangen.

Baars kun je prima vangen op de traditionele manier met een worm of made, ook kleine plugjes zoals de salmo hornet of kleine blinkertjes doen het prima. Maar als je boven een grote school baars zit is dropshotmethode DE manier om snel en veel te vangen.
Wat heb je nu nodig bij deze manier van vissen en hoe pak ik zoiets nu aan? Je begint met een licht werphengeltje met een klein molentje vol met 8 honderste gevlochten lijn. Aan het einde bevestig je anderhalve meter fluocarbon met een dropshotloodje van 5 gram en een dropshothaakje nummer 4. Een klein shadje van 5 cm maakt de setup compleet. Felle kleuren doen het altijd goed.

De baarzen zijn niet ver uit de kant te vangen, je kan mooi vanaf de kant je shadje langzaam binnenvissen. Dit kun je doen net boven de bodem, hier liggen vaak de grotere exemplaren. Maar ook op half water zijn ze te vinden. Als je een school gevonden hebt is het zaak om deze plek steeds weer aan te werpen, ze liggen vaak opgestapeld op elkaar.

Mocht je in het bezit zijn van een bootvergunning, dan heb je een extra voordeel. Mocht de school zich verplaatsen dan kun je heel makkelijk de school met baarzen volgen. Een avondje met z'n tweeën baarzen is vaak al goed voor 40 of 50 stuks. Natuurlijk zijn het merendeel kleinere stekelbaarzen die je vangt, maar de aantallen maken alles goed.

Zoals te zien is, kunnen zelfs twee volwassen kerels helemaal door het lint gaan van deze mooie sportvis.

Jong geleerd, oud gedaan. En als bijvangst zit er vaak ook wel een leuk snoekje bij.

In vijf minuutjes tijd 8 stekelridders.

Een mooie avondzon maakt het visgevoel compleet.

Leuke dubbelvangst, baars en een klein snoekje.

Tot aan de waterkant.

Edwin den Toom