Witviswedstrijd op 21 juni: het leek wel herfst!

Zondag, 1 juli 2018

Tja, dan is het 21 juni, de langste dag. Dat is een mooie avond voor een witviswedstrijd, dachten Pieter Hoekstra en ik. Dat hadden we dus fout. Al was de opkomst met tien man en zelfs nog enkele afzeggingen wel mooi te noemen. Het weer niet. Het leek wel herfst, hadden ook Erik, Adriaan en Bart in de gaten die vol in de wind zaten.

Nadat de stekken verloot waren, kon het aftikken beginnen. Want dit is alweer de laatste wedstrijd van de senioren dit seizoen en misschien wel...… laten we hopen van niet. Laten we hopen dat er iemand opstaat die de wedstrijden wil gaan regelen. Want het is zo gezellig.

Maar goed, aftikken, daar waren we gebleven. Daar begon Kevin Inkenhaag die voor een keer mee deed en de vooraf gestelde favoriet ook mee, achter elkaar tikte hij ze eruit. Niet groot, maar wel veel. Totdat Adriaan een dikke brasem pakte, toen werd het toch nog wel spannend, terwijl aan de andere kant van de vijver Jan van Vulpen toch ook wel een paar dikkere vissen begon te vangen.

Waar Wim Grotenbreg normaal achter elkaar zijn snoekvisjes vangt, bleef het nu toch wel een beetje rustig. Gert van de Kraats kwam wat laat op gang en wist uiteindelijk twee visjes te vangen die volgens hem zelf niet de moeite waren om te wegen en ze dus maar terug gegooid heeft. Ook zijn buurman Martijn van Schoonhoven wist er maar een paar meer te vangen.

Halverwege de wedstrijd was het tijd voor een koek. Je wordt er niet warm van maar het is altijd lekker. Al had de doorgewinterde Bart van Middendorp misschien liever gezien dat we met een bak warme chocolade melk aan kwamen. In onze ooghoek zien we dat Marco Spelt ook zijn hengel aardig krom heeft en weet er toch nog een mooie brasem uit te trekken. Ondertussen begint Rijk Ravenhorst ook wat visjes eruit te trekken. Iedereen is van de nul af.

Maar dan,..... Kevin Inkenhaag was al favoriet maar als je er op de vaste stok een graskarper uit kan halen, weliswaar met veel geduld en een schepnet dat bijna over midden brak en je voeten nog ongeveer een half uur boven het leefnet moet houden anders springt hij eruit, dan ben je een verdiende winnaar met 7599 gram gevolgd door Jan Van Vulpen en Adriaan Spelt

Dit werd gevierd door de wedstrijd nog eens met z´n allen te bespreken onder het genot van een borreltje of biertje waar ondertussen sommige vrouwen toch ook maar eens kwamen kijken hoe het met hun mannen gesteld was op deze donderdagavond.

Theo de Vries