Veel te delen en uit te delen tijdens de eindejaarsvergadering en prijsuitreiking 2023

Vrijdag, 22 december 2023

Op woensdag 13 december kwamen we weer bij elkaar voor de eindejaarsvergadering van 2023. De avond staat zoals altijd in het teken van de prijsuitreiking, daarnaast vinden we het een mooie gelegenheid om de leden weer bij te praten van de laatste stand van zaken. Omdat niet iedereen erbij kan zijn, delen we graag een kort verslag, zodat je ook na dit schrijven weer helemaal bij bent.

Opening vergadering en moment van gedenken
Edwin den Toom, onze voorzitter, opent de vergadering en we vangen de avond aan met een moment van gedenken. Tijdens een minuut stilte staan wij stil bij de leden die een dierbare zijn verloren of bij leden die het afgelopen jaar zijn overleden. In het bijzonder noemen wij dit jaar Ton Plasman.

Schorsing
We vinden het belangrijk dat de regels die we als vereniging voeren, door iedereen nageleefd wordt. Hier handhaven we ook op. Het kan dan ook niet anders dan dat het gevolgen heeft als aan deze regels geen gehoor gegeven wordt. Dat maakt dat we op 25 november een lid geschorst hebben binnen onze vereniging. Er hebben verschillende gesprekken plaatsgevonden tussen het bestuur en de betrokkene. De schorsing blijft van kracht tot 1 juli 2024.

Nieuws
  • Het afgelopen jaar hebben we twee nieuwe leden mogen verwelkomen voor onze visstand beheer commissie. Dat zijn Henri Kool en John den Daas.
  • Er wordt volop gebaggerd in de singels van Voorthuizen, Harselaar, Vaarst, Norschoten, De Burght en een stukje van de Barneveldse Beek.
  • De Clubkasactie van de Rabobank heeft onze vereniging dit jaar 579,70 euro opgebracht.
  • Patrick van den Heuvel heeft gesproken met de coördinator van de BOA’s in Barneveld aangaande overlast rondom de singels Tabaksland en Koeweide.
  • Vanaf 1 januari 2024 is een dagvergunning op de Koeweide toegestaan.

Vrijwilliger van het jaar 2023
We zijn als vereniging onze vrijwilligers zeer dankbaar voor al het werk wat ze doen! Met veel plezier organiseren we dan ook jaarlijks onze vrijwilligersdag. Aan het eind van het jaar zetten we ook de vrijwilliger van het jaar in het zonnetje. En dit jaar gaat deze eer naar John den Daas. John is super actief binnen onze vereniging. Met onder meer controleren, het helpen bij scholen, het volgen van cursussen bij Sportvisserij Nederland, meehelpen tijdens de VisKaravaan en natuurlijk als lid van de visstand beheer commissie. Dankjewel John!

Prijsuitreiking Jeugd
Erik van Schoonhoven en Mariska Hogendoorn maken de winnaars van de jeugdcompetitie bekend. Maar voordat ze dat doen, bedankt Mariska nog vier vrijwilligers op wiens hulp de jeugd en de organisatie keer op keer mag rekenen. Dat zijn Bart, Wim, Martijn en Erik.

Bij de A Jeugd zag de uitslag er als volgt uit:

1. Jasper Bruijnes (9 punten)
  2. Jesse Huisman (16 punten, 2767 gram)
  3. Dante ter Rahé (16 punten, 2083 gram)
  4. Robert van Wincoop
  5. Twan van Cappellen
  6. Roan van Ginkel

Bij de B Jeugd zag de uitslag er als volgt uit:

1. Jesse van Asselt (10 punten)
  2. Hidde Huisman (13 punten)
  3. Nathan de Jager (19 punten)
  4. Boaz van Asselt (20 punten)
  5. Niels Roos

We kijken weer terug op een mooi visjaar samen en Erik en Mariska hebben nog een paar leuke feitjes boven water weten te vissen. Zo wisten ze ons te vertellen dat de jeugd dit jaar 1.066 vissen heeft gevangen. En al die vissen tezamen wogen maar liefst 23.418 kilo.

Prijsuitreiking BKV Koppelwedstrijd
Erik vervolgt de prijsuitreiking en schakelt over naar de uitslag van de BKV Koppelwedstrijd. Deze wedstrijd kon op veel deelnemers rekenen. En van al deze deelnemers ging de eerste prijs naar Danthe en Adriaan. Aan het eind van de dag tikten hun weegschaal opgeteld de meeste kilo’s aan.

Prijsuitreiking Roofvis
En ook Herman Esveld deelt dit jaar weer de trofee voor de roofviscompetitie uit. Dit jaar mocht Dennis Hofland naar voren komen en de prijs in ontvangst nemen. Met twee snoeken van 98 en 93 cm wist hij de meeste centimeters aan te tikken.

Prijsuitreiking Jeugd Karper
Er is het afgelopen jaar ook een hele gave Jeugd Karper wedstrijd gevist. De organisatie lag in handen van Joost Maasland en Michael Janssen en het team bestaande uit Sfen en Mark mocht de eerste prijs in ontvangst nemen.

Prijsuitreiking Senior Karper
Naast de Jeugd, was er ook een Karperwedstrijd voor de Senioren. De opkomst was groot en het weer was gunstig. De wedstrijd werd niet alleen georganiseerd door Joost en Michael, maar werd ook door hen gewonnen dankzij een happende spiegel van 7.95 kilo.

Grootste vis vrijwilligersdag
Dat het bestuur zelf ook graag een vis mag vangen, blijkt wel uit de slide van de grootste vis tijdens de vrijwilligersdag. De foto wordt haast volledig in beslag genomen door een gigantische steur van maar liefst 162 cm. Als je goed kijkt, zie je wie achter deze prestatie schuil gaat. En dat is Edwin, onze voorzitter! En daarmee gaat de Gert van de Kraats trofee dit jaar naar Edwin den Toom.

Senioren Witvis Competitie
Het moet de oplettende visser vast opgevallen zijn dat we al jaren geen prijzen uitreiken voor de Senior Wisvis Competitie. Dat klopt, want die wedstrijden vonden niet plaats. We zijn al jaren op zoek naar een vrijwilliger om deze competitie op te zetten en te begeleiden. En we zijn dan ook zeer verheugd om de Senior Witvis Competitie 2024 aan te kondigen! De organisatie ligt in handen van Marco en Adriaan Spelt en Bert Hummel. Wij kijken er enorm naar uit!

Het wedstrijdrooster voor 2024 maken we z.s.m. bekend via onze website.

Leden administratie en contributie 2024
Joost Maasland praat ons bij over de leden administratie. Er zijn het afgelopen jaar 1422 Senior Vispassen uitgegeven, 170 Jeugd Vispassen en 216 Extra Vispassen. Daarmee komen we op een totaal van 1808 Vispassen. Een stijging van 6% ten opzichte van vorig jaar.

Ook het aantal dagtoestemmingen steeg. Met 173 toestemmingen kunnen we spreken van een stijging van 8%. We verwachten dat deze stijging aanhoudt, door onder meer de aanwezigheid van vissteigers en het openstellen van de Koeweide in 2024. En het aantal singelvergunningen kwam uit op 129, en dat is een stijging van maar liefst 20%.

Een optelsom van Vispassen en singelvergunningen brengt ons op 1937.

In 2024 blijft de contributie van de Hengelsportvereniging Barneveld ongewijzigd. In mei 2024, tijdens de ALV, vindt er een heroverweging van de contributie plaats aan de hand van de balans 2023.

Tot slot deelde Joost de financiële ontwikkelingen met de aanwezigen.

Een update aangaande Visstandbeheer

Pieter Hoekstra deelt de plannen voor het uitzetten in 2023/2024

• 50 kg karper Moba
  • 50 kg karper Leertouwer
  • 50 kg karper Aanschoten
  • 50 kg karper Koeweide

Door het baggeren staat er geen uitzetting in de singels gepland.

In 2024 volgt er een uitzetplan vanuit de visstand beheer commissie

Tijdens de vergadering wordt er met elkaar van gedachten gewisseld over de uitzet van witvis.

Tot ziens in het nieuwe jaar
Edwin sluit de vergadering af door iedereen te bedanken. Alle aanwezigen, maar ook alles en iedereen waardoor we als vereniging kunnen doen wat we doen. Er is nog ruimte voor een rondvraag en dan sluiten we gezamenlijk af met een drankje. Proostend op het nieuwe jaar.

Een groot applaus en dankjewel ging uit naar Henk Zoonen. Henk heeft onze vereniging altijd met ontzettend veel inzet geholpen en heeft aangegeven dat 2023 het laatste jaar was als vrijwilliger bij de HSV Barneveld. Nogmaals dank!

Wij wensen iedereen hele fijne feestdagen en zien jullie graag weer aan de waterkant of op onze vergaderingen in 2024.