Problemen op de Grote Veenderplas (Mobagat)

Zondag, 23 maart 2014

Afgelopen weekend hebben wij meer meldingen ontvangen over dode watervogels en dode karpers. Er waren in de weken ervoor al een paar aangetroffen. N.a.v. de nieuwe meldingen is het Waterschap Vallei & Veluwe ingeschakeld. Afgelopen maandag zijn een aantal dode watervogels en karpers verzameld en naar een laboratorium in Lelystad gebracht voor nader onderzoek omtrent de doodsoorzaak.

De uitslag van het onderzoek is vandaag bekend gemaakt.

1.      Vogelsterfte: oorzaak Botulisme

2.      Karpersterfte: positief getest op het Carp Edema Virus

Helaas een virus!

Het betreft hier een virus dat uitsluitend van karper op karper kan worden overgedragen. Andere vissoorten hebben geen enkel deel aan de verspreiding hiervan. Dus uitgezette snoek en zeelt kunnen dit virus NIET overdragen op karpers. Waar komt het dan wel vandaan, is uiteraard de volgende terechte vraag!

14 december 2013 zijn er 11 zogenaamde Duitse Spiegels uitgezet als verjonging/aanvulling op het bestaande bestand. Deze zijn betrokken van een gerenommeerde kwekerij. Het lijkt onaannemelijk dat deze vissen besmet waren, maar zal wel nader onderzocht worden.

Verder zijn er GEEN andere karpers uitgezet door de HSV Barneveld!

Het zou kunnen zijn dat er door derden karpers zijn uitgezet, buiten ons medeweten om. Bijv. door iemand die van zijn vijver en met name de inhoud daarvan af wilde. Of iemand die op eigen houtje het bestand wilde uitbreiden. Dit blijft echter gissen.

Heeft iemand weet van illegale uitzetting, dan horen wij hier graag over!

M.b.t. hoe nu verder? Op dit moment zijn hier nog geen plannen over. Het is nog te pril. Ook zal hierover overleg met Waterschap Vallei & Veluwe en SBNL gevoerd moeten worden.

Zodra hier meer over bekend wordt, informeren wij jullie direct via de website!

Namens het bestuur:

Gerrit Knotters