Karperervaring

Vrijdag, 2 augustus 2013

Als sportvisser ben ik meer gericht op het vissen op roofvis en witvis. Met het vissen op karper heb ik maar zeer weinig ervaring. Soms trek ik er op uit om ze met een pennetje te belagen, maar daar blijft het dan wel bij. Het dagen, en vooral nachten, doorbrengen in een tentje aan de waterkant is voor mij vreemd. Altijd bewondering voor het ongelofelijke geduld gehad voor de gepassioneerde karpervissers onder ons. Ik moet eerlijk toegeven dat dit geduld niet op mij van toepassing is!

Toen er Karperwedstrijden werden uitgeschreven, heb ik mij direct opgegeven om deze tak van de visserij beter te leren kennen en vooral te begrijpen. Ik weet niet of er in de geschiedenis van HSV Barneveld al eerder Karperwedstrijden zijn geweest. Dit jaar, 2013, nam Lesley de Koning de organisatie van de Karperwedstrijd op zich en op 2 en 3 augustus zou het zover zijn!

De Wedstrijd

Vrijdag 2 augustus 2013. De warmste dag van het jaar!! Ruim 36 graden. Het idee alleen om de auto in te pakken, zorgde voor een extra transpiratievochtgolf. Maar niet zeuren; gewoon meedoen! Bij aankomst op Zeumeren viel de opkomst mij erg tegen. Dit terwijl er zoveel karpervissers onder ons zijn. Of had het te maken met de hitte en/of de vakantieperiode? Niet zeuren, gewoon doorgaan en niet afgelasten! Met elkaar hopen dat we een karper kunnen landen!

Een voertje aanmaken; aas aan de rig; steunen klaar; beetmelders testen; ingooien; hengels in de steunen; en dan maar afwachten! Te warm nog om het bivak te plaatsen, maar de zon zakt, dan toch wat opbouwen. Twee visparaplu’s met daarover een groen zeil. Niet echt professioneel, maar toch een afdak voor het geval er neerslag komt. Dan komt de nacht. Nog geen beetmelder gehoord. Wat nerveus de hengels binnen gedraaid en het aas gecontroleerd. Nog wat extra voer het water in en weer afwachten. De duisternis valt in. Bij mijn onderkomen verzamelen de vissers zich. Beregezellig; lekker kletsen over van alles en nog wat en vooral over het vissen! Opeens een PIEP. Lesley rent, slaat aan, haalt binnen: een brasem! Helaas geen karper; maar wel vis!

Het klokje tikt door en dus bedtijd. Slapen in de open lucht. De hele nacht geen PIEP gehoord. Alleen maar geronk!

En nog meer geronk!!

De nacht overleefd. ’s Morgens vroeg een bakkie koffie en een broodje. Hengels controleren en weer afwachten. Een PIEP. Lesley sprint. Slaat aan, haalt in, weer een brasem!

Helaas leverde de rest van de zaterdag geen vis meer op. Dit ondanks onze verwoede pogingen! Aan de oppervlakte; ander aas; etc. etc.

Om 17.00 uur zijn we gestopt. Resultaat: geen karper. 2 brasems voor Lesley de Koning. Proficiat!!

Volgend jaar een vervolg? Wat mij betreft zeker!!! Het was enorm gezellig. We hebben ervaringen uitgewisseld. Heb ervan geleerd!!

M.vr.gr.

Gerrit Knotters (vz)

Klik hier voor het fotoalbum.