Gastles waterplanten en -diertjes

Woensdag, 7 augustus 2013

Door het Waterschap Vallei en Veluwe werd ik onlangs uitgenodigd om medewerking te verlenen aan een gastles over wat zoal in het water leeft op 7 augustus jl. Thema was: waterplanten en –dieren en de samenhang tussen deze organismen. Dit gerelateerd aan de Kader Richtlijn Water (KRW) en de taak hierbij van het Waterschap. Ecosystemen.

Doelgroep: Buitenschoolse opvang “Dolfijn” te Barneveld. Leeftijd 5 tot ong. 12 jaar

Deze uitnodiging uiteraard aangenomen. Het zou met name een praktijkles zijn aan de Barneveldse Beek ter hoogte van de Plantagelaan. Het thema heeft ook mijn interesse. Gezond water, met gezonde planten, zorgen voor een gezond waterleven en een gezonde visstand. De samenhang is erg intrigerend. Als HSV merken we de gevolgen als het een en ander spaak loopt. O.a. vissterfte.

Donderdagochtend 7 augustus:

Om 10.00 uur afgesproken met Carina Otten en Dorien Roubos van het Waterschap bij “Dolfijn” aan de Parmentierstraat. Na een korte introductie op weg naar de Beek. Gewapend met schepnetten, lichtbakken en zoekkaarten.  De kinderen verdeeld in drie groepjes en aan de bak. Eén groep bij de vispassage, de ander bij het laatste stukje singel en mijzelf gepositioneerd aan de Beek.

Waadpak aan. “die meneer loopt zomaar in het water!” “Nee jongelui, het pak wordt nat, maar ik niet!” Scheppen maar! Allerlei planten (gele plomp, hoornblad etc.). Beestjes: Waterschorpioen, bootsmannetje etc. Visjes: blankvoorntje, baarsjes, jong snoekje etc. En dan natuurlijk de uitleg hoe het een en ander in elkaar steekt en wat de samenhang is tussen het geheel. Naar mijn bescheiden mening is de boodschap op de jongelui goed overgekomen bij alle drie plekjes.

Na afloop deelde het Waterschap een boekje uit m.b.t. het onderwerp. Als HSV pakketjes uitgedeeld met vistips, Stekkie, Vissen kun je leren. Jeugd zijn de leden van de toekomst.

M.vr.gr.

Gerrit Knotters (vz)

Klik hier voor het fotoalbum.