Ons zorgenkindje “Aanschotergat”

Vrijdag, 30 augustus 2013

Op het Aanschotergat is vorige week blauwalg aangetroffen. We hadden dit bord er liever niet zien staan; maar toch! Bij de eerste tekenen is er direct een melding van gemaakt bij het Calamiteitennummer (055-5272272) van het Waterschap Vallei & Veluwe en bij de Gemeente Barneveld. Het is raadzaam om niet in contact met het water te komen en huisdieren er niet van te laten drinken of erin te laten zwemmen.

Tot nog toe heeft het nog geen effect op de visstand. Onze beluchter en spuit draaien de hele zomer al volcontinue om de zuurstofwaarde op peil te houden. Het Waterschap hebben wij gevraagd om zeer frequent de zuurstofwaarden te meten en bij afwijkingen hierin direct maatregelen te nemen en ons te waarschuwen. Zelf houden wij de plas dagelijks op verschillende momenten in de gaten. We hopen dat het een en ander goed uitpakt en dat er geen herhaling van 2011 komt.

Als jullie als vissers iets niet vertrouwen (happende vis of al dode vis, etc.), meldt ons dat dan direct!! Wij rekenen dan ook op jullie medewerking!!

Namens het Bestuur,

Gerrit Knotters

Update zaterdag 24 augustus 2013:
Waterschap Vallei & Veluwe heeft eind van de middag metingen verricht. Het zuurstofgehalte is goed. 4 meetpunten: gemiddeld 12,5 mg per liter! Dus doorgaan met beluchten om dit te handhaven. De Ph-waarde baart zorgen! Deze is nu bijna 9 gemiddeld. Bij een waarde van 10 of hoger is dit minder goed voor de vis. De slijmlaag kan dan aangetast worden. Een hoge Ph-waarde is overigens een natuurlijk proces wat hoort bij afstervende blauwalg. Helaas kunnen wij hier geen invloed op uitoefenen!

Dagelijks worden er metingen verricht om de situatie scherp in de gaten te houden om waar dan ook mogelijk maatregelen te nemen.

M.vr.gr.
Namens het Bestuur

Gerrit Knotters

Ter verduidelijking:

In de uitzending van Vis TV van 31 maart jl. gaf presentator Marco Kraal een demonstratie van roofvissen met een streamer met de vlieghengel aan de gracht rondom de Koeweide. Voor deze demonstratie was door mij toestemming verleend. Op dat moment heb ik er niet bij stil gestaan (uit enthousiasme) dat er aan de Koeweide het gehele jaar een verbod geldt voor het vissen op roofvis (snoek), en er zo onduidelijkheid geschapen werd.

Zo wordt nu de indruk gewekt dat dit verbod niet meer van kracht is. Echter: behalve de roofviswedstrijd (eenmaal per jaar) mag er absoluut niet op roofvis worden gevist. Bij een aantal controleurs was er onduidelijkheid over het al dan niet toestaan van het vissen op roofvis. Dit blijft het gehele jaar NIET toegestaan! Er was sprake van een eenmalige toestemming op de opnamedag van Vis TV. M.b.t. de onduidelijkheid mijn excuses. Hierbij hoop ik verder duidelijkheid geschapen te hebben. Overigens was de uitzending Vis TV een prachtige promotie van Barneveld als Hengelsportgemeente met een juweeltje als viswater.

Veel visplezier gewenst!!

M.vr.gr.